Ko pride tisti čas ko si po dolgem premoru spet privoščimo uživanja v vožnji motocikla, je zadnja stvar, ki si jo želimo prazen akumulator. Življenjska doba akumulatorjev je po navadi od 2 do 5 let, seveda je vse odvisno način uporabe in pravilnega vzdrževanja. Če se zgodi, da se vaš akumulator po daljši neaktivnosti noče več prebuditi se je potrebno odločiti za novega.
Pri izbiri novega akumulatorja se je potrebno držati navodil proizvajalca vašega motocikla, skuterja ali drugega rekreativnega vozila predvsem o kapaciteti, zagonski moči, voltaži in pa seveda dimenzijah, ki ji lahko sprejme vaše vozilo. Potem pa se lahko usmerite v izbiro akumulatorja glede na posebne zahteve, ki jih imate:
- Akumulator bo v motociklu v ležečem položaju ali pod kotom.
- Motocikel bo dosegal velike nagibe in sile – predvsem motorji namenjeni dirkališčem.
- Želite prihranit pri masi celotnega motocikla.
- Motor bo vozil po terenu, bo večkrat na tleh,- predvsem cross, enduro in trial…
Da, se dosežejo vse zahteve, ki jih ima vaše vozilo in vi, so proizvajalci razvili številne variacije akumulatorjev, zato vam bom v naslednjih nekaj odstavkih hitro predstavil glavne vrste akumulatorjev za vaše najljubše konjičke.
Če niste prepričani kateri akumulator je pravilen za vaše jeklenega konjička, kontaktirajte #motosvetovalce in pomagamo vam izbrati pravega.
Konvencionalni kislinski akumulatorji z vzdrževanjem
Ti akumulatorji so najstarejši in so v uporabi že od samega začetka uporabe akumulatorjev v moto industriji. Kislinski akumulatorji so bili razviti že leta 1859 s strani francoskega znanstvenika Gaston Plantéja. Sestavljeni so iz elektrolitskih plošč, svinca in svinčevega oksida v raztopini iz 35% žveplove kisline in 65% destilirane vode. Ti akumulatorji so po navadi označeni z oznako YB, CB, BB,.. (YB14L-A2, BB12L-A2) ali Y, C, B,…(B60-N24L-A,..) ali 12N (12N24-3), na voljo so v 6V ter 12V izvedbah in so namenjeni predvsem starejšim vozilom in obvezno pokončni postavitvi. Prepoznamo jih lahko po plastičnih čepih na vrhu akumulatorja in stranskih izpustih. Konvencionalne kislinske akumulatorje je potrebno pred uporabo aktivirati in potem redno pregledovati nivo kisline v akumulatorju ter po potrebi dolivati destilirano vodo, saj bodo le tako dosegli dolgo življenjsko dobo. Velja, da je ta vrsta akumulatorjev načeloma cenejša, vendar pa zato potrebuje redno vzdrževanje in tudi hitrost izpraznjenja je po navadi večja kot pri drugih.
Kislinski AGM akumulatorji brez vzdrževanja - MF(maintenance free)
Danes najpogosteje uporabljani akumulatorji v moto industriji so kislinski AGM akumulatorji, ki temeljijo na tehnologij uporabe absorpcijske steklene mate (AGM- Absorbed Glass Mat). Gre za kislinske akumulatorje, ki se po aktivaciji neprepustno zaprejo in ne potrebujejo posebnega vzdrževanja (dolivanja destilirane vode – elektrolita). Sestavljeni so iz absorpcijske steklene mate, v katero je absorbirana kislina, kar preprečuje njeno razlitje. Velika prednost uporabe AGM tehnologije je, da lahko akumulator v vozilu stoji pod kotom, je bolj odporen proti tresljajem in vročini, kar zmanjšuje možnost okvar. Po navadi so njihove oznake YT, CT, BT (BT7A-BS, YT12A-BS,..) ali YTX, CTX, BTX,..(BTX9-BS, YTX12-BS,…), njihova napetost je 12V in imajo priloženo kislino za aktivacijo.
Pred uporabo jih je potrebno aktivirati, po aktivaciji pa ne potrebujejo posebnega vzdrževanja se pa priporoča, da jih med daljšo neuporabo priklopite na ustrezen vzdrževalec za akumulatorje kot je polnilec in vzdrževalec za akumulatorje BS15 »SMART CHARGER«, saj jim boste s tem podaljšali življenjsko dobo.
Tovarniško aktivirani kislinski AGM akumulatorji brez vzdrževanja – MF (Maintenance Free), FA (Factory Activated)
Ti akumulatorji so tehnološko praktično enaki kislinskim AGM akumulatorjem brez vzdrževanja z to razliko, so že tovarniško aktivirani, kar pomeni, da so hermetično zatesnjeni že med samo proizvodnjo in jih zato po nakupu ni potrebno aktivirati ter jih lahko v vaš motocikel vgradite takoj. Po navadi so njihove oznake YT, CT, BT (BT12B-4, YT12B-BS,..) ali YTZ, CTZ, BTZ,..(BTZ79S, YTX12-BS,…), njihova napetost je 12V in so pripravljeni na uporabo takoj po nakupu.
Njihova glavna prednost pred klasičnimi AGM akumulatorji je, da imajo načelom večjo zagonsko moč in daljšo življenjsko dobo, so pa zato načelom tudi dražji.
Gel akumulatorji - MF (Maintenance Free), FA (Factory Activated)
Gelski akumulatorji so eni najnovejših na trgu in presegajo vse lastnosti AGM akumulatorjev. Uporabljajo poseben gel elektrolit – žveplova kislina z primešano siliko, ki zagotovi gel lastnosti, kar jim omogoča, postavitev v motociklu v različnih položajih tudi leže. Prav tako nimajo težav z izhlapevanjem elektrolita, razlivanjem ali korozijo, kar so pogoste težave kislinskih akumulatorjev. Gel akumulatorji dosegajo izredno visoko odpornost proti vibracijam, udarcem in temperaturi, prav tako pa so dolgo obstojni. Po navadi so njihove oznake YT, CT, BT (BT12B-4, YT9B-4,..) ali YTZ, CTZ, BTZ,..(BTZ79S, YTZ12-S,…), njihova napetost je 12V in so pripravljeni na uporabo takoj po nakupu. Imajo izjemno visoko zagonsko moč, so dolgo obstojni ob primernem vzdrževanju z vzdrževalcem kot je polnilec in vzdrževalec za akumulatorje >klik<, vendar pa zato precej dražji.
Litij-ion akumulatorji ali Li-ion akumulatorji
Litij-ion akumulatorji predstavljajo tehnološko največji napredek na področju akumulatorjev za vozila in zaradi svojih številnih prednosti vztrajno nadomeščajo klasične akumulatorje. So veliko lažji in po navadi manjši od enakovrednih klasičnih akumulatorjev. V Litij-ion akumulatorju so pozitivne elektrode izdelane iz litja, negativne pa karbona ali grafita, elektrolit pa predstavlja organsko topilo na osnovi litija. Ime izhaja iz procesa, ki se izvaja med polnjenjem in praznjenjem akumulatorja in to je premikanje ionov litija med elektrodama. Posebna lastnost je visoka energetska gostota teh akumulatorjev, zato so v različnih izvedbah uporabljeni tudi v hibridnih in povsem električnih vozili, kot so ZERO, Energica,..
Glavne prednosti Litij-ion akumulatorjev so:
- 3x do 4x večji zagonski tok
- Nespremenjena zagonska moč tudi pri 90% izpraznjenem akumulatorju
- Izredno nizka masa akumulatorjev v primerjavi z klasičnimi
- Suha zasnova zato ni možnosti izlitja neglede na položaj akumulatorja
- Izredno nizka stopnja praznjenja (do 7 mesecv)
- Ne pojavlja se sulfacija
- Visoka odpornost proti tresljajem
Ta vrsta akumulatorjev je zato izredno primerna za vse dirkaške, cross, enduro in trial motocikle, kjer je visoka odpornost in nizka masa izredno pomembna. Seveda jih lahko vgradimo tudi v motocikle, skuterje, štirikolesnike in druga vozila za prosti čas, vendar moramo biti pozorni na zagonski tok predvsem pri starejših vozilih, da ne pride do kakšnih okvar. Prav tako pa je potrebno za polnjenje in vzdrževanje Litij-ion akumulatorjev uporabljati posebne namenske polnilce ko je NOCO G3500 in pa cene samih akumulatorjev so precej višje.