Yogi Banner

Zimsko spanje

petek, 09 november 2018

 

Zimski čas je idealen, da dobro poskrbimo za svojega ''konjička'', predvsem si pa lahko vzamemo pri tem več časa in seveda opravimo vse potrebno brez hitenja in naglice. Ta čas, v katerem damo motor na spanje, je ključnega pomena, kako bomo štartali v naslednjo sezono. Izognemo se lahko veliko nevšečnostim, katere nas lahko doletijo, če za to ne poskrbimo dosledno. Skorajda ni lepšega kot to, da ob prvi spomladanski vožnji vse deluje tako kot mora. Da poskrbimo za svoj motor v začetku zimskega spanja ima tudi to prednost, da so delavnice bolj proste kot v začetku sezone, tako si lahko serviser vzame za Vas veliko več časa in s tem opravi svoje delo bolj kvalitetno.

Nepravilna oziroma nedosledna skrb za motor med mirovanjem nam lahko prinese marsikateri problem, ki se pa najpogosteje odrazi v dodatnih stroških. Temu se lahko preprosto izognemo s tem, da upoštevamo par osnovnih pravil, predvsem pa s tem, da si vzamemo nekaj časa za svoj motor.

Z nekaj znanja in s pravimi pripomočki/orodji, lahko postorimo marsikaj sami in to za celoten motor. Če le teh nimate, se je treba najprej pozanimati kaj vse potrebujete in če to seveda ustreza vašemu motorju. Za primer si lahko vzamemo stojala za sprednjo in zadnjo pnevmatiko, le ta namreč ne ustrezajo za vsak motor in je potrebno preveriti katera ustrezajo. Pazljivo je treba upoštevati tudi navodila za čistila in čemu so namenjena, saj nepravilna uporaba lahko povzroči škodo na materialih. To sta samo dva primera s katerimi se izognemo težavam. Zelo dobro je tudi preslišati ''šank'' govorice, kjer se je že tudi zgodilo, da je 1 + 1 = 3. Poleg motorja se vedno dobi navodila za uporabo, v katerih so opisani vsi postopki vzdrževanja in se jih je dobro dosledno držati.  Če jih nimate, jih lahko najdete na svetovnem spletu.

Ključne stvari, za katere je treba poskrbeti preden motor pokrijemo, so sledeče:

-          Tlak v pnevmatikah

-          Stanje tekočin: olje, hladilna tekočina, gorivo, zavorne tekočine, olje v kardanu in menjalniku

-          Stanje akumulatorja

-          Premični deli – ročice, stopalke

-          Zavorne ploščice

-          Stanje pogonske verige

-          Čiščenje

Za vse zgoraj naštete stvari lahko pravilne vrednosti najdemo v navodilih za uporabo in sledimo le tem.

 

TLAK V PNEVMATIKAH:

Vemo, da je tlak v pnevmatikah ključnega pomena za samo vožnjo in kako se bo sama pnevmatika obrabljala. To velja tudi za stanje mirovanja, predvsem v primerih, ko motor ni na stojalih. Pravilno vrednost tlaka se preveri na sami pnevmatiki oziroma v skladu s podanimi podatki proizvajalca. Te vrednosti so različne od tipa motorja ter samih pnevmatik, tako, da je na to potrebno biti pozoren. Večina cestnih motorjev ima tlak od 2,5 do 2,9 barov. Preveri se tudi obraba pnevmatik.

 

STANJE TEKOČIN:

Zavorna tekočina, olje, hladilna tekočina… Vse to lahko preverimo v zelo kratkem času. Nivo zavorne tekočine mora ustrezati meri indikatorja, ki se nahaja na krmilu in na zadnjem delu motorja. Če ima motor hidravlično sklopko se preveri tudi ta. Okence za nivo olja se nahaja na samem agregatu motorja, paziti pa je treba, da se ta preveri medtem, ko je motor na stojalih ali na centralnem stojalu. Če je motor v nagibu NI pravilno. Posoda za hladilno tekočino se nahaja pod sedežem in s pomočjo indikatorja vidite ali je potrebno kaj dodati ali ne. Če se odločite za menjavo tekočin preverite vse oznake, ki so tovarniško predpisane in ali imate potrebno orodje za postopek menjave.

 

STANJE AKUMULATORJA:

Da ob začetku sezone ne bo težav z akumulatorjem, ga je najbolje priklopiti na sam vzdrževalec. S tem zagotovimo pravilno delovanje, predvsem pa obdržimo dobo delovanja. Če je akumulator s kislino, je potrebno preveriti tudi nivoje tekočine v celicah. V te, če je seveda potrebno, dodamo destilirano vodo do nivoja, kateri je označen na akumulatorju.

 

PREMIČNI DELI:

Za brezhibno delovanje je dobro pregledati stanje ročic in stopalk. S premiki se preveri ali prihaja do kakšnih zatikov, jih lepo očistimo in premične dele ponovno namastimo.

 

ZAVORNE PLOŠČICE:

Zavorne ploščice se nahajajo v sami čeljusti, ki oprijema zavorne diske. Pri nekaterih motorjih lahko preverimo debelino zavorne podlage s pogledom med diskom in zavorno čeljustjo. V primeru, da nimate te možnosti, se nahaja na zavorni čeljusti pokrovček katerega odstranite in preverite stanje. Pri menjavi ploščic je potrebno samo čeljust očistiti s tem namenjenim čistilom in preveriti stanje tesnil na cilindrih. Pozorni bodite tudi na to, da pri vijačenju čeljusti nazaj na nosilec uporabite lepilo za vijake. Podatek o tipu zavornih ploščic lahko najdete v navodilih za uporabo motorja.

 

STANJE POGONSKE VERIGE:

Pri verigi je ključnega pomena preveriti napetost same verige. Ta mora biti v normah nihanja, ki je podan v navodilih. Pri večini motorjev je ta nihaj v območju 3 cm. Če opazite, da je veriga že zunaj dosega napetosti se posvetujte o menjavi. Dobro je tudi vedeti, koliko kilometrov je bilo z verigo prevoženih. Za čiščenje in mazanje verige uporabimo za to namenjena čistila in maziva. Ta so namenjena tudi na tip uporabe motorja in se razlikujejo. V primeru, da ima vaš motor prenos na zadnjo os pogonsko gred, se pregleda stanje olja in se ga po potrebi zamenja.

 

ČIŠČENJE:

Preden motor res pokrijemo, da ga slučajno ne bo zeblo med spanjem, se seveda priporoča temeljito čiščenje. Pri čiščenju uporabimo izdelke, ki so namenjeni površinam katere čistimo. Po potrebi uporabimo tudi pasto za poliranje npr. kromiranih in aluminijastih delov ter jih zaščitimo pred korozijo. Pri tem je seveda treba paziti, da motor DOBRO posušimo.

Več kot si časa vzamemo za motor pred zimovanjem, večji bo nasmešek ob prvi vožnji prihajajoče sezone. Naj bo ta vožnja pokazatelj, da vam je za vaš motor mar in samozavest ob vožnji toliko večja. Motor vam bo hvaležen, in skupaj boste tako lahko preživeli veliko lepih trenutkov in doživeli lepe izkušnje.